Mexiburger + kyllinge-satay med peanutdip

Det er ved at være lidt tid siden, jeg sidst lavede et madindlæg, så her får I hele to af slagsen. Først gårsdagens aftensmad:

Det blev endnu en gang til mexiburger (find opskriften her), men jeg må nok erkende, at jeg ikke er vild med de færdige bøffer – så vil jeg hellere have stegt aubergine og squash. Jeg tror, det er det der spidskommen, jeg ikke er så tosset med…

Speaking of spidskommen, så fik vi i lørdags en vældig lækker forret, nemlig kyllinge-satay på spyd med en meget lækker dip til. Havde aldrig prøvet at lave det før, så fandt en opskrift på nettet, og tilføjede mine egne modifikationer (hæ, faktisk fordi jeg ikke havde gennemlæst opskriften! :D) Here goes:

Ingredienser: (til 2 pers.)

Ca. 150-200 g. kyllingeinderfilet

Lidt olie til stegning

Marinade:

  • 2 spsk. smagsneutral olie (jeg brugte raps)
  • 1 fed finthakket hvidløg
  • 2 tsk. brun farin
  • 1 tsk. sambal oelek (eller noget andet chili-halløj)
  • Salt
  • Evt. spidskommen og koriander (I wouldn’t do it!)

Dip:

  • 1 fed finthakket hvidløg
  • 1 tsk. smagsneutral olie (jeg brugte igen raps)
  • 1 tsk. brun farin
  • 4 spsk. crunchy peanutbutter
  • 2-3 spsk. kokosmælk (min kokosmælk var stivnet, så jeg tilsatte også lidt vand. Hvis din ikke er det, så kan vand udelades.)
  • 1 tsk. sambal oelek
  • Lidt citronsaft

Fremgangsmåde:

  1. Alt det klammo skæres fra kyllingen. Alle ingredienser til marinaden blandes, og kyllingen trækker heri i ½ time eller længere.
  2. Alle ingredienser til dippen blandes sammen, og den stilles på køl.
  3. Når kyllingen har trukket, puttes den på spyd (husk at brække spydene i halve, hvis de skal kunne være på panden – lesson learned!)
  4. Spydene steges i lidt olie til de er gennemstegt. Kan med fordel vendes med en pølsetang. 😉
  5. Server kyllingen som forret med peanutdippen og evt. med pandebrød og hvidløgsdip til.

4 responses to “Mexiburger + kyllinge-satay med peanutdip

  1. Du laver altså virkelig noget lækkert mad.

  2. Hvis den burger dér landede lige foran mig med det vuns – så ville jeg være et meget lykkeligt menneske 😉

  3. haps, haps, haps!

  4. Kartoflerne ser så gode ud!
    /Louise 🙂

Skriv et svar

