Hjemmelavet pasta med oksekød og svampe i flødesauce

Ok, jeg må nok indrømme, at jeg er lidt stolt! I går prøvede jeg nemlig for første gang nogensinde at lave pasta helt fra bunden. Det var lidt en impulsiv idé, og da Netto ikke havde det rigtige “grano duro”-mel, jeg skulle bruge, troede jeg, at det ville mislykkes, men det blev faktisk ret godt!

Det ser nok lidt besværligt ud, og det tager da også lidt tid, men det var faktisk ret sjovt og overraskende nemt – og så kan man jo sige, at man har prøvet det! 😉

Ingredienser til pastaen: (til 3-4 pers.)

  • 350 g. “grano duro”-mel, også kaldet italiensk durummel (i mangel af bedre brugte jeg italiensk pizzamel, type 00)
  • 4 æg

Fremgangsmåde:

  1. Læg melet i en bunke på bordet. Lav en fordybning i midten, og slå æggene ud i fordybningen. Pisk rundt i æggene med en gaffel, og pisk melet med lidt ad gangen. Ælt dejen, når den er fast nok til det. Der skal æltes mindst 5 min. Dejen skal være fast, men ikke tør. Pak dejen ind i husholdningsfilm og læg den på køl i 1,5-2 timer.
  2. Kort tid før pastaen skal serveres, skal den rulles ud og koges. Den dejen i to, tryk det ene stykke dej fladt, og rul det ud på bordet med en kagerulle. Sørg for, at der hele tiden er lidt mel på bordet under og oven på dejen, for den skal hele tiden kunne slippe bordet, mens du ruller. Rul dejen så tyndt som muligt – eller så tyndt som du orker. Husk, at den bliver lidt tykkere, når den bliver kogt. Jeg lavede den næsten papirstynd – og det blev godt!
  3. Rul dejen løst sammen i begge sider ind mod midten. Sørg for, at der stadig er godt med mel på dejen. Skær pastaen ud i skiver i den ønskede bredde, løft pastaen op, så den ikke længere er foldet sammen, og læg den til side i små bunker – drys evt. med lidt mel, hvis den vil klistre. Dæk til med et rent viskestykke.
  4. Kog pastaen i rigeligt vand tilsat lidt olie og salt – den skal kun koges ganske kort tid.

Ingredienser til retten: (2 pers.)

  • 2 oksebøffer (jeg brugte oksemedaljoner)
  • Madlavningsfløde (jeg brugte créme fine, 7%)
  • Friskrevet parmesanost
  • Champignon eller andre svampe i skiver
  • Olie til stegning
  • Salt og peber
  • Rucola
  • Pasta som ovenfor

Fremgangsmåde:

  1. Sæt vand over til pasta.
  2. Skær bøfferne i tynde skiver, steg dem på panden og krydr med rigeligt salt og peber.
  3. Skær svampene i skiver, steg dem i lidt olie og tilsæt fløden samt lidt salt og peber.
  4. Kog pastaen, afdryp den, og hæld den over i flødesaucen.
  5. Anret pastaen på en tallerken, læg nogle skiver kød på, drys med parmesanost og til sidst rucola.
  6. Velbekomme! 😀
15 responses to “Hjemmelavet pasta med oksekød og svampe i flødesauce

  1. Smager den hjemmelavede pasta så også bedre, end almindelig frisk pasta?:)
    Jeg overvejer lidt at prøve at lave det, men hvis det alligevel ikke smager bedre, så tager dovenskaben nok over:p

  2. mmm det ser virkelig lækkert ud! Smagte det så godt? 😉

  3. Wauw. Det ser lækkert ud 🙂

  4. Ser super lækkert ud. Ville ønske jeg havde det her på bordet lige nu 🙂 Har også lige lavet hjemmelavet pasta i to farver for et par uger siden, haha 😀

  5. Aaaalt for lækkert.

  6. Det ser ud som om du er virkelig god til at lave mad!! Jeg er misundelig på dig, har absolut ingen evner i et køkken 😉

  7. Hvor får du dog dine mad-skills fra? Du laver altid lækker, inspirerende mad! Din kæreste er en heldig én! 😀

  8. Hehe, det var noget, der kunne få jer til tasterne! 😉

    Maiken: Hmm… Jeg må nok indrømme, at der ikke er den store forskel i smagen. Men det er bare sjovt at vide, at man selv har lavet det!

    Ida: Ja, helt bestemt!

    Cecilie: Det var det også. 😉

    Regitse: Uhh, måske skulle jeg prøve mig med farvet pasta næste gang!

    Sofie: Jeps! 🙂

    Ditte Maria: Hehe, det er bare noget med at kaste sig ud i det! Det værste der kan ske, er, at det må ryge i skraldespanden (og så bander man og bestiller en pizza!)

    Ida: Se ovenstående! 😉 Og ja, tror også han er ret glad for mig, hvad det angår! 😛

  9. Hehe, Sofie! Du er sku´ en knag til madlavning! ;o) Du ville sikkert blive en super kok!
    Knus fra Maria.

    • Dét ville jeg aldrig gide! 😀 Hader at røre ved kød, for slet ikke at tale om, hvis man skulle partere et eller andet. AD! 😛 Og så passer arbejdstiderne heller ikke lige til mig. 😉 Næææh, jeg holder det vist bare på hobby-basis, men tak for det. 😉

  10. Mmm mit madhjerte kan godt lide disse indlæg 🙂
    /Louise

  11. Det ser rigtig lækkert ud, Sofie 🙂 Jeg skal “passe” min kæreste i en uge mens hans forældre er på ferie – og tror jeg vil prøve at bevæge mig ud i nogle af dine opskrifter. Det ser altid så lækkert ud – man bliver jo helt sulten 🙂

  12. Arj se Sofie nu har du gjort det IGEN!!
    Det ser jo alt for lækkert ud!
    Og det virker bare så let når du viser det!!

    Du bliver nødt til at lave et nyt faneblad der hedder Sofies Kogebog ;D

    Det er vi sikkert mange der ville elske 😉
    Især MIG.. 😀

  13. SUPER FED opskrift på pasta, dog måtte jeg bruge et ekstra æg. Tænker på om det kan være melet. Brugte Bornholmsk Durummel. ER du vimmer hvor det smager dejligt og mætter enormt meget i forhold til købe pasta. Næste projekt for mig bliver at putte ting og sager i den her pasta….feks frisk blendet basilikum.

    Glæder mig også til at smage og prøve andre af dine opskrifter!!

Skriv et svar

