Hjemmelavede kyllingenuggets og grøntsager i rispapir

Så mad-spammer jeg altså igen, men hold fast, det var altså god aftensmad, det her!😀 Det må I prøve. Det er meget simpelt at lave, og jeg tror de fleste vil kunne lide det, selvom det ikke smager af vanvittigt meget.

Som dip til kyllingen lavede jeg en blanding af mayo, ymer, salt, peber, citronsaft, sukker og stærk chilisauce, mens vi dyppede rullerne i hoisinsauce (ikke lige min favorit) og soya – tror faktisk også, at wasabi ville gøre sig godt her!

Ingredienser:

Kyllingenuggets:

  • 1 pakke kylingeinderfileter
  • ca. 3 dl cornflakes
  • 1/2 dl friskrevet parmesanost
  • Salt og friskkværnet peber og evt. lidt grillkrydderi, hvis du har det
  • 1 æg
  • Olie til stegning

Rispapirruller:

  • Grøntsager, gerne en blanding af hårde (jeg brugte gulerod, salatblade, sukkerærter, peberfrugt og minimajs) og af bløde grøntsager (jeg brugte avocado – mango er også en mulighed, hvis man er til det)
  • Rispapir (kan købes i asiatiske forretninger, jeg købte mine hos Den Kinesiske Købmand)
  • Evt. soya, hoisinsauce og dip som skrevet ovenfor

Fremgangsmåde:

  1. Skær alt det klamme hvide fra kyllingen (eller sæt din kæreste til det! :D)
  2. Put cornflakes i en pose, knus dem, og tilsæt ost og krydderier. Hæld det op på en tallerken.
  3. Put ægget i en skål og pisk det let med en gaffel. Vend kyllingen i ægget, og vend det derefter i cornflakesblandingen.
  4. Læg kyllingen på en tallerken og lad det stå i ca. 10 minutter.
  5. Skær grøntsagerne i stave, og læg 4-5 lag rispapir i en skål med vand.
  6. Hvis du kan multitaske, så steg kyllingen i lidt olie samtidig med at du folder rullerne sammen. Hvis ikke, gør én ting ad gangen.
  7. Kyllingen skal ikke have for længe, for så bliver den tør, men den skal selvfølgelig gennemsteges. Cornflakes-blandingen vil gerne suge meget olie, men man behøver ikke bruge ret meget.
  8. Så er det klar til servering! Haps!🙂

Meld gerne tilbage, hvis I prøver det!

23 responses to “Hjemmelavede kyllingenuggets og grøntsager i rispapir

  1. Mmmm! Hvor ser det lækkert ud – jeg plejer at lave noget, der hedder syndig kylling, der minder lidt om dine nuggets – de er bare spicy!

    Hvis du ikke bryder dig om hoisin-sauce til dine rispapir-ruller, så vil jeg anbefale “nuoc mam”, der er en vietnamesisk variant, som jeg altid bruger til denne slags ruller.

    Jeg plejer at lave den på slump, men her er en ca. opskrift:
    – 1 fed hvidløg
    – ½ chili (eller efter hvor stærkt man kan tåle)
    – 4 tsk. sukker
    – saften fra en 1/4 lime (evt. citronsaft)
    – 1/2 dl fiskesauce
    – 0,4 dl kogt vand, som er afkølet, så du kan stikke fingeren i (mere, hvis nødvendigt)

    Knus hvidløg og chili med sukkeret i en morter. Bland det med resten af ingredienserne i en skål. Rør indtil sukkeret er opløst. Hvis smagen er for saltet, så kom en spiseskefuld kogt vand i indtil blandingen har en blød smag af sursød og saltet. Nogle foretrækker den salt, andre meget sød, mens andre er til det syrlige! Du kan komme en smule fintrevet gulerod i til pynt.

    Go’ fornøjelse, hvis du kaster dig ud i “nuoc mam”. Det er også godt til stegt fisk!

    /Maria

  2. Det ser virkelig lækkert ud! Det skal jeg helt sikkert prøve🙂

    Forresten er det godt at vende kødet i en lille smule mel først – så hænger resten af paneringen bedre fast! Det lærte jeg af min mormor engang, som kunne stege verdens bedste fiskefileter🙂

    Er vild med dine mad-opdateringer, så bliv da endeligt ved med det🙂

    mvh Mia

  3. Det ser satme godt ud, hvordan har I dog overskud til at lave så lækkert mad hver dag?😀

    Forresten, det der rispapir.. Er det noget man kan spise eller??

  4. Maria: Fedt med opskrift til gengæld!😉 Det må jeg vist prøve at lave næste gang – det lyder ret simpelt.🙂

    Sofie: I ser jo heller ikke alle de gange vi får leverpostejsmadder!😀 Ej, det gør vi faktisk aldrig (ikke mindst fordi jeg ikke kan lide leverpostej), men jeg synes bare, at lækker mad er så vigtigt. Det kan virkelig ødelægge min dag, hvis jeg har glædet mig til noget mad, og jeg så af en eller anden grund ikke skal have det alligevel.😛 Al den tid, jeg bruger på at lave mad, burde nok være brugt på andre vigtige ting som træning osv.😉

  5. Hej Sofie, det ser lækkert ud, det skal helt sikkert prøves! Hvordan smager det dér rispapir?

    • Hej Julie! Tjah, det smager faktisk ikke rigtig af noget!😀 De bliver bløde af at ligge i vand, og så smager de bare sådan lidt gummiagtigt. Lyder lækkert, ik?😛

  6. Det rispapir du købte var det hårdt eller blødt?
    Hvis det var hårdt, hvordan blødgjorde du det så?
    Min thailandske købmand kan nemlig kun nikke og sige “ja” på dansk….så jeg fik ikke så meget hjælp dér…
    Sarah

    • Hehe, det er ikke altid nemt!😉 Ja, det er hårdt og helt tynde ark papir. Som skrevet lægger man nogle stykker i vand, lader dem ligge et par minutter, og så er de klar til at blive rullet.🙂

  7. prøvede mig frem og fandt ud af det…De blev super gode. Især med masser af frisk koriander og sød basilikum, og 3 slags “dyp”: Hoisin/fishsauce, soyasauce og sød chilisauce.

    • Det er godt at høre, Sarah! Ja, mange kommer koriander, mynte og andre krydderurter i, men jeg kan ikke udstå koriander og mynte giver mig associationer til mojitos.😉

  8. Uhm, lækkert- nuggets er også vildt lækre hvis du vender dem i sesamfrø.
    Sprøde og fulde af sunde olier:)

  9. Hvor er det en fin blog, du har. Jeg elsker blandingen af mode og mad🙂 Skal klart afprøve din opskrift på kylling en af dagene.

  10. Lavede kyllingnuggets i går, til bagte rodfrugter og så auberginenuggets ved siden af (til vegetarerne, ig bare fordi det er fråderen)
    Det var så kamplækkert at vi i dag skal have crispy chicken burgers med hjemmelavede burgerboller, chicken nuggets og stegt squash i. Det bliver garanteret også godt!
    tak for inspirationen

  11. MissMuffin: Måske skulle jeg prøve det næste gang – jeg overvejede faktisk at tilsætte lidt sesam for at det ikke skal være løgn.😉

    Cremedelacreme: Det er jeg glad for at høre! Den kan varmt anbefales.😀

    Sisse-Sofie: Uhh, det lyder da slet heller ikke så tosset. Auberginenuggets, hvordan laver du dem? Jeg tror da helt sikkert også, at jeg skal prøve at lave det til burgers – god idé. Og velbekomme!

  12. det er bare aubergineskiver, og så samme fremgangsmåde som dine kyllingnuggets. Ved ikke hvad jeg ellers skal kalde dem, men det smager godt. Auberginen i soig selv suger dog også en hel del olie, så hvis man ikke er en fedtgris som jeg, så skal man passe på med hvor meget olie man smider på panden.

  13. btw. det blev monsterfråderen i burger!
    og så puttede jeg også lidt karry i cornflakesblandingen, det blev meget godt synes jeg.

  14. Hej Sofie🙂
    Er opskriften fra annemad på dr2? Altså rullerne? der er nemlig en god dip opskrift, som er super lækker til rullerne. Den er godt nok med hoisinsauce, men så er der chili, friskrevet ingefær og jordnødder i også. Den er SÅ lækker, den får vi gerne sammen med grøntsagsrullerne🙂
    Hilsen Sarah

    • Hej Sarah! Nej, det er den ikke.🙂 Den er vist mest “selvopfundet” ud fra inspiration fra forskellige opskrifter jeg er faldet over. Men den dip lyder da ellers god.

  15. Pingback: Sandwich med paneret squash og aubergine « Sofies

  16. Nu har jeg også prøvet – det smagt helt vildt godt! Det bliver vist en yndlings ret herhjemme!

    Jeg lavede din mayo-blanding til kyllingen (og vil anbefale at komme lidt knust hvidløg i – så bliver det nemlig lidt aoli-agtig). Og Marie’s forslag – nuoc mam – til rispapir-rullerne. Det var virkelig godt så mange tak for en super opskrift!

    • Jeg bliver altid så glad, når der er nogen, der afprøver mine opskrifter!😀 Dejligt at du kunne lide det. Jeg elsker også selv hvidløg, men jeg må sande, at jeg en overgang har lugtet af hvidløg konstant uden at vide det – og det gider jeg altså ikke…😉 Må prøve den anden dip næste gang!

  17. Pingback: Anonym

  18. Hej.

    Jeg prøvede lækkerierne igår, de faldt i total god jord! Det smagte bare skide godt. Jeg skar kyllingerbryster i noget mindre stykker for at lade dem få formen af en nugget. Dressingen lavede jeg i stedet med creme fraiche, da jeg ikke er tosset med mayo, og lime i stedet for citron. Det var bare ski’ godt! Det skal snart gentages igen🙂

Skriv et svar

