Rå chokoladekage

Ja, jeg ved godt det lyder lidt mærkeligt med en kage der ikke er bagt, men jeg har i længere tid gerne villet prøve Charlotte Anderbergs opskrift på rå chokoladekage. Egentlig er der slet ikke chokolade i, men derimod kakaopulver, dadler og en masse andre ting.

Normalt er jeg en sucker for sukker (høhø, fik I den?), så at lave en kage uden det, virker for mig lidt underligt. Men denne her kage er altså ret god! Den smager slet ikke af dadler som man kunne frygte, men man skal nok ikke have meget mere end ét stykke af den, for så bliver den lidt kvalm. Man skal i hvert fald have noget frugt til – hindbær ville gøre sig godt, tror jeg!

Dog er der nogle ting I skal være opmærksomme på:

Godt råd #1: Tjek om der er sten inden i dadlerne inden du begynder at blende!😀 (lesson learned)

Godt råd #2: Begynd allerede nu at spare op – kokosolien koster næsten 100 kr. for 500 g.

Godt råd #3: Hav ikke hvidt tøj på, mens du laver den (lesson learned again!)

Godt råd #4: Hak lidt nødder eller kokos og kom aller øverst – tror det vil klæde kagen!

Ingredienser:

(Jeg lavede kun halv portion ift. Charlottes opskrift – brugte en form på ca. 15 cm i diameter. Vil tro det rækker til 6-8 personer.)

Bund:

  • 1/2 dl. kakaopulver (jeg brugte ikke raw kakaopulver, bare almindeligt)
  • 1 dl nødder (jeg brugte hasselnødder)
  • 1 spsk. kokosolie
  • Lidt salt

Fyld:

  • 1 dl. kakaopulver
  • 300 g. dadler (jeg tror måske jeg købte friske ved en fejl?)
  • 1,5 spsk. kokosolie
  • 1 tsk. vanillesukker (man kan også bruge ren vanille)
  • Lidt salt
  • Friske bær

Fremgangsmåde:

Bund:

  1. Put nødderne i en minihakker el. lign. og blend dem helt fint.
  2. Ælt kakopulver, kokosolie og salt sammen med “nøddemelet” til en fast masse (det tager lidt tid og dine lapper bliver klistrede.)
  3. Dæk en form med husholdningsfilm og fordel dejen deri (jeg trykkede den flad med fingrene)

Fyld:

  1. Blend alle ingredienser (på nær bærrene) til en ensartet masse. Den skal være tyk og lidt klistret.
  2. Fordel massen ovenpå bunden (igen trykkede jeg den flad med lapperne.)
  3. Stil kagen i køleskabet i nogle timer eller evt. i fryseren i en times tid, hvis det skal gå stærkt.
  4. Server den portionsanrettet med friske bær.

16 responses to “Rå chokoladekage

  1. Jeg har længe haft en godt øje til Charlottes raw-chokoladekage, så efter dine gode fif må jeg altså i gang. Lækkert med granatæblekerner på.

  2. hold kæft hvor ser det lækkert ud!😀

  3. Mmmmh hvor ser den lækker ud, skal klart prøve at lave den. Det ser altid helt prof ud når du laver madretter sofie, det ser virkelig lækkert ud!🙂
    bliv endelig ved!

    Hilsen Liv🙂
    http://wienbergs.wordpress.com/

  4. Mums, lyder virkelig lækker!

  5. Mmmmh, den ser god ud🙂
    Med kakaopulver mener du så pulver til kakao, eller pulver fra kakaobønner?😛

  6. Sådan Sofie, den ser super lækker ud🙂

    Jeg har prøvet Caroline Fibæks opskrift på Rå brownies. Resultatet kan ses her http://anneauchocolat.dk/?p=509
    🙂

    Caroline Fibæk laver i øvrigt kagerne til 42Raw i Pilestræde!

  7. Ja, den var altså også ret god, selvom jeg nok liiige skal vende mig til det der med kage uden sukker og smør – det er jo en favorit hos mig!

    Katrine: Jeg mener “rigtigt” kakao – altså pulver fra kakaobønner.😉 Altså IKKE Nesquick, O’Boy og hvad de ellers hedder.😀

    Anne: Jeg lurede lige forbi din blog – ser spændende ud! Det var faktisk sjovt, jeg læste din beskrivelse af “den perfekte brownie” og tænkte, at det lød da lige som en opskrift jeg havde, så den måtte du få – men så var det sørme den samme!😉

  8. Uhm, den er simpelthen lækker den kage! Da jeg lavede den brugte jeg bare kokos-mælk, og det fungerede helt fint, og så er det lidt billigere🙂

  9. jubii.. den ser god ud den kage.. og så er den jo helt uden mel.. hvilket passer mig rigtig godt da jeg ikke tåler gluten (og af den grund oftest ikke kan afprøve dine opskrifter)

    denne skal helt sikkert afprøves!! det ser lækkert ud!

  10. Laura: KokosMÆLK? Hvor søren puttede du det hen?😀

    Sophie: Åh ja, det havde jeg slet ikke tænkt på. Jeg er selv laktoseintolerant (omend det heldigvis ikke afholder mig fra så meget længere), så jeg ved hvordan du har det!

  11. Hej Sofie,

    Dejligt at se, at du fik afprøvet kagen og endda med succes;-) Fedt! Den ser også lækker ud!

    God søndag…

  12. Jamen når du køber kokosmælk, er der også det der tykke hvide kokosolie i🙂
    Det smagte godt😛

  13. Meganice kage!
    et lille tip: man kan også fx købe en lille kokosolie til 12 kr i Thaibutikken på Istedgade overfor skateparken i nærheden af Enghave Plads…

  14. Pingback: Mere rå kage… « Sofies

  15. Det er muligt kokosolien er dyr.. men så kan du bruge resten til at smøre på kroppen når du har været i bad😉
    Det gør jeg.. og ja kokosduften forsvinder ret hurtigt, så man kommer ikke til at stinke som en tropisk badestrand!

  16. Kokos olien er også ret fantastisk på havregrød sammen med mandler og rosiner. Har lige været i London og der kunne man købe havregrød på alle cafeer om morgenen. Har også brugt det til nogle sunde sukkerfri muffins som findes i bogen Kernesund Familie.

Skriv et svar

