Hjemmelavede knækbrød med masser af kerner

Her til aften har jeg bagt knækbrød, og det skal I altså også prøve! Opskriften er min mors, og den består mestendels af kerner, så de er herre sunde – og så smager de oven i købet godt! :D

Ingredienser:

  • 1 dl havregryn
  • 1 dl sesamfrø
  • 1 dl hørfrø
  • 1 dl solsikkerkerner
  • 1 dl græskarkerner
  • 3,5 dl hvedemel
  • 1 tsk. bagepulver
  • 2,5 tsk. salt
  • 2 dl vand
  • 1,25 dl olie

Fremgangsmåde:

  1. Rør havregryn, sesamfrø, hørfrø, solsikkerkerner, græskarkerner, hvedemel, bagepulver og salt sammen i en skål.
  2. Tilsæt vand og olie, og rør dejen godt sammen – ja, den skal være klistret!
  3. Læg et stykke bagepapir på bordet foran dig, hæld halvdelen af dejen op på papiret og læg endnu et lag bagepapir ovenpå.
  4. Rul dejen ud mellem de to stykker bagepapir, læg det hele over på en bageplade og fjern det øverste lag papir.
  5. Gør det samme med den anden halvdel af dejen.
  6. Skær dejen ud i firkanter (eller hvad du nu synes) med en pizzaskærer, og bag knækbrødene i ca. 15 min. ved 200 grader.

Hvis du ikke lige har alle de rigtige ingredienser, så bare brug hvad du har. :) Hvis du investerer i alle kerner og frø (som i øvrigt ikke koster alverden), så har du til ret mange omgange. Velbekomme!

27 responses to “Hjemmelavede knækbrød med masser af kerner

  1. Hej søde…

    hvor sjovt, lå lige doven her på sofaen og overvejede at gå ud og bage en portion af netop disse ;) de er nu gode…..

    Knus Sanne

  2. De er simpelthen så lækre, jeg lavede dem også i eftermiddags! Det er bare helt vildt så lette de er at lave, og opvasken er minimal. Det er madlavning jeg kan forstå mig på!!

  3. jeg laver dem også ofte – de er så lækre og virkelig en god lille snack. Dog er de også ret nemme at blive afhængige af, og jeg kan sjældent stoppe når først jeg går i gang ;)

  4. Åhh de ser gode ud – de skal klart prøves!!

  5. Mmmm.. de er voldsomt gode.. jeg læste dit indlæg, hoppede i køkkenet og 30 minutter efter var der nybagt knækbrød.. mine smager af en eller anden årsag lidt af popcorn.. nam

  6. Min svigermor er knækbrøds junkie, altså hun spiser det flere gange om dagen, måske jeg skulle bage nogle til hende :D

  7. ej jeg har aldrig tænkt over at man kan bage knækbrød! haha – hvor smart.

  8. Fantastisk! Præcis hvad jeg ledte efter så din opskrift vil jeg lige prøve :)

  9. Mmhnnmm.. De er super lækre, og de smager også rigtig rigtig godt med emmentalerost :-)

  10. mmm, lækker opskrift, udskiftede hvede melet med speltmel, nams svært at stoppe igen..

  11. Pingback: Jeg tror, jeg har det fra min mor… « Sofies

  12. Virkelig lækker og NEM opskrift..
    min ene portion blev dog kun med 1 – 2 spiseske olie, og de blev virkelig gode… dog lidt svære at få af bagepapiret – men det kan helt sikkert anbefales at prøve :D

  13. Jeg smagte dem første gang i går, på skolen (sosu- skolen) alle dem der købte siger, at det smager godt og sundt. Jeg købte dem igen i dag, og jeg spurgte, om jeg kan få opskriften, og hun svarede NEJ :-)
    Dejligt, at jeg fandt jeg opskriften, så jeg skal bare udfylde min indkøbsliste og igang med at bare ;-)
    Det smager eddermame godt, og er meget sunde ;-)

  14. God opskrift aldrig prøvet det før, men smagte pragfuldt!

  15. Prøv at rive lidt gulerødder, det gør ikke dårligere. Mine unger elsker dem. Det rene guf. Tak for en super god opskrift.

  16. Super god opskrift meget nem at lave :) Kan helt klart anbefales, står og spiser det nu mums mums man behøver ingen gang noget på. Havde desværre ingen græskar kerner men jeg klarede mig uden. Tænkte på om man kunne putte nødder i?? :D
    Hilsen Simone

  17. Kære Sofie:
    Jeg har lavet knækbrød efter din opskrift, jeg skal lige spørge om:
    kan man bruge mindre olie?
    skal man ikke bage dem 30 min?
    skal de ikke været mere sådan “knæk”-brød-agtig i det?

    Med venlig hilsen
    Abril

  18. vildt god opskrift!
    noget man kan bruge til mange særlige begivenheder

  19. Tak for en GOD opskrift! Jeg er virkelig overrasket over, hvor LETTE de var at lave. De står nu i ovnen og dufter dejligt! :).

  20. Hej! :) Det lyder simpelthen som en virkelig lækker opskrift. Hvor tyndt skal laget ca. være på når man ruller det på bagepladen?? Og hvordan fungere det, hvis man skal putte emmentaler på? Skal det på fra starten eller hvordan? :)

Skriv et svar

