Er magasinerne ved at uddø?

Jeg synes faktisk det er en spændende problemstilling som magasinerne står overfor. Er de en uddøende race? Har bloggerne overtaget publikum med deres konstante strøm af nyheder som ellers vil kunne findes i diverse modeblade? Er de trykte medier passé og er afløseren det virtuelle magasin som fx Fashionista by Costume?

I flere år har mit favorit-magasin været SIRENE, da det indeholder “mode man faktisk har råd til“, hvilket også meget passende er deres slogan. Nu får jeg mit daglige mode-fix gennem alle de blogs jeg læser, så modesiderne i bladet er uopdaterede og indeholder items som jeg allerede har set, hvilket gør at jeg lynhurtigt bladrer igennem bladet og så… er det slut, og jeg sidder tilbage med en lidt tom fornemmelse.

Min kæreste abonnerer derimod på Euroman, så når jeg (lynhurtigt) har kværnet mig igennem mit SIRENE-blad går jeg videre til hans Euroman. Og der bliver jeg altså gang på gang positivt overrasket!

Artiklerne i bladet er dybdegående og yderst interessante og denne måneds udgaver indeholder bl.a. portræt af Thomas Vinterberg, en dagbog fra en varetægtsfængslet mand som endte med at begå selvmord, basis-opskrifter med lækre billeder til den uerfarne kok, den hemmelige historie om lovbrud i Beskæftigelsesministeriet og meget, meget mere. Alt dette toppet med et virkelig smukt, minimalistisk layout – en fryd for øjet!

Selvfølgelig indeholder bladet også nogle modesider og et par billeder af en læks modellos i ikke-så-meget tøj, men når billederne er så smukke som i denne måneds udgave, så synes selv jeg at det er helt på sin plads!

Min egen uforbeholdne konklusion på alt dette må være, at det trykte modemagasin som fx SIRENE er på vej ud, men at magasiner som Euroman og deslige med mere kød på er kommet for at blive.

Hvad er jeres syn på denne sag? Kom endelig med jeres synspunkter!

11 responses to “Er magasinerne ved at uddø?

  1. Sådan har jeg længe haft det. Endda også inden modeblogs rigtig slog igennem. Jeg synes mandemagasiner har så meget mere journalistisk at byde på. Det kan ikke passe, der er sgu så mange geniale kvinder og emner der ville være interessante at læse mere om, gså i kvindemagasiner.

    Mht. modedelen. Ja det er nærmest pasé når man køber bladet.

  2. Sådan har jeg det også, jeg køber alt for mange modemagasiner og de er jo ikke helt billige, desværre synes jeg også alt for tit at jeg føler mig snydt når jeg har bladret igennem så hurtigt, men det er jo ikke helt det samme at sidde og læse modeblogs som det er at sidde og hygge sig med et par farverige blade, derfor synes jeg det er trist at det er blevet sån.

    Christina/wemaketherules.wordpress.com

  3. ej, hvor sjovt, du sætter virkelig ord på mine tanker med dette indlæg. jeg bor i paris, og jeg har faktisk bedt min søster om at købe euroMAN med til mig, istedet for eurowoman og sirene, som jeg tidligere har sværget til. euroman har bare meget mere dybdeborende journalistik og interessante artikler, og det er altså bare ofte mere interessant end “20 musthaves til sommer”, synes jeg!

  4. Jeg er en sucker for alle blade. Det kan være lige fra M! til Kig Ind. Bring ‘em on.
    Jeg køber sjældent mere end et om måneden, men det er ofte forskellige slags.. og altså, nej. Jeg køber ikke selv M! Men hvis jeg er hos nogle drenge, der har det… SÅ læser jeg det 😉 også fordi der faktisk er artikler om spændende ting, og ikke bare nøgne damer.

  5. Jeg vil da også lige skrive en kommentar til dette. jeg kan godt se hvad du mener mht at noget af det man læser/ser i bladende har været vist i blogland inden bladet udkommer.
    alligevel bliver jeg meget inspireret af blade -jeg køber fast cover og eurowoman. . disse to blade indeholder både artikler om relevante emner OG en masse flotte mode-serier med virkelig smukke billeder.. jeg har ofte ikke råd til tøjet, men det er meget inspirerende (og det dyre tøj bliver jo heller ikke lige så ofte vist i blogland)…

  6. hov.. min konklu er altså at de bladende ikke er ved at uddø (i hvert fald ikke for mig) men at blog og magasiner supplerer hinanden godt:)

  7. Er faktisk helt utroligt enig i, hvad du siger. Har længe følt skuffelser og de modeblade min kæreste slæber med hjem. Det er lidt spild af penge, når, som du siger, bloggerne løbende og ofte dagligt rapporterer om de ting, som modebladene først kommer med en måned senere 🙂 Er også helt enig i, at Euroman, til forskel fra de fleste andre magasiner, giver mig følelsen af, at mine penge ikke har været spildte. Det skyldes ganske rigtigt, som du siger, at journalistiken er mere i højsædet og der er andre ting, som også fylder og skaber et godt blad 🙂

  8. Jeg abonnerer også på Euroman, som Sidsel også læser med iver 😉

    Jeg holder det til dels pga. modeartiklerne, men bestemt også pga. de dybere artikler, som man bare ikke finder i en blad som M! eller et af de mange modemagasiner til kvinder. Jeg synes Euroman er et skide godt blad, der overgår M! med mange længder, selvom M! nok er mere spændende læsning, hvis man er under 18 😉

  9. Hmmm, tjoooe. Nu læser jeg ikke Sirene så kender det egentlig ikke rigtigt. Men er ret glad for Woman og Costume, også efter jeg er begyndt at læse en masse blogs. Derimod synes jeg Elle er noget så kedeligt, en masse tøj man ikke har råd til og kedelige ting, der er skrevet om.

  10. Jeg kan godt følge dig… Men alligevel elsker jeg bare blade. Og i de dyre blade kan man jo se noget ret vilde fotoserier og billeder, som man ikke kan se i blogverdenen 🙂

    http://www.lbfrommypointofview.blogspot.com

  11. Jeg er fuldstændig enig, modeblade er langsomme til at følge med på moden nu, hvor blogs med helt almindelige piger med gode shoppegener opdaterer flere gange om dagen. Jeg har i lang tid holdt bladet Costume, og blev så irreterede over at ingen af artiklerne var interessante (eller var noget man læste for 117 gang), man ikke ordenligt kunne se halvdelen af det tøj modellerne viste i billedserierne, og som du nævner, alt tøjet er noget man har set før, endda nogle gange måneder i forvejen. Så jeg måtte sige Costume op – det var ikke værd at betale for længere. Jeg overvejer også at sige Elle op – så jeg slet ikke abonnerer på blade, fordi jeg synes virkelig man får mange flere nyheder igennem blogs og butikkers nyhedsbreve.
    Jeg forstår nu ikke at bladene ikke kan se at bloggerne overtager – e-blade som Fashionista by Costume er vejen frem, selvom det er taget dem lang tid om at forstå dette. Jeg elsker dog stadig følelsen af at sidde med et blad som Vogue og bladre gennem de blanke sider, men føler de har ingen chance for at følge med bloggerne.

    http://scarlettswonderland.blogspot.com/

Skriv et svar

