Tomatsuppe med brødcroutoner

Efter at have fundet ud af at jeg skal have to visdomstænder opereret ud, tænkte jeg, at jeg lige så godt kunne forberede mig på at leve af flydende mad (og da det koster mig 4200 kr. må jeg også hellere finde på noget der ikke er alt for dyrt!) Denne tomatsuppe lever op til begge ting, hurra!

Egentlig er jeg ikke så meget til suppe, da jeg synes det føles som at spise sovs med ske, men med hjemmelavede brødcroutoner (se opskrift her) og lækkert italiensk brød, så går det an.

Ingredienser: (til 2 pers.)

  • 250 g. tomater (skal helst være dejlig solmodne og velduftende ;))
  • 1 dåse hakkede eller flåede tomater
  • 1 løg
  • 2 fed hvidløg
  • 1 boullionterning
  • Vand
  • Lidt ymer/creme fraiche/fløde/whatever
  • Krydderurter, fx basilikum, purløg eller persille
  • Olie
  • Salt og peber

Fremgangsmåde:

  1. Skær et kryds i tomaterne, kom dem i en skål og skold dem med kogende vand. Fjern skindet og skær dem i både.
  2. Hak hvidløg og løg fint og svits det i en gryde i lidt olie.Tilsæt tomaterne (både frisk og fra dåse).
  3. Kast boullionterningen ned i gryden sammen med lidt vand og krydr med urter og salt og peber.
  4. Lad det simre 20-30 min. ved svag varme.
  5. Lad suppen afkøle og blend massen (pas på det ikke er for varmt, da glasset i blenderen kan sprænge!)
  6. Hæld hele herligheden tilbage i gryden, varm op og tilsæt lidt ymer el. lign.
  7. Server med croutoner, friske krydderurter, evt. lidt ymer til pynt samt et godt stykke brød.
4 responses to “Tomatsuppe med brødcroutoner

  1. TANDLÆGESKOLEN! (Ja, jeg råber det lige ;-))

    De er realistiske om det. Hvis det er for svært sender de dig videre. MEN… Som regel kan evt. røntgen-billeder bruges ved den rigtige tandlæge. Der kan godt spares mange penge når det er helt gratis!

  2. Lækker suppe. Jeg får i hvertfald helt lyst til at spise en portion.

  3. Jeg kan godt lide at man skal KASTE boullion-terningen ned til det andet. 😀

    Men lækkert set det ihvertfald ud, og jeg tror min gamle kokkelærer ville være stolt af dig 🙂 Altid bruge friske råvarer, og så bare blende crappet til ukendelighed med lidt cremet snask, og put croutoner på.. Thumbs up, sofie! 🙂

  4. Hvor ser det bare lækkert ud! Mums! Godt med lidt inspiration.

    http://passionsforfashion.blogspot.com/

Skriv et svar

